انتخاب روغن موتور مناسب

 

 

 تبلیغات بازرگانی شرکت های تولید کننده روغن موتور به شما می گویند روغن موتور شرکت آنها بهترین محافظ موتور خودروی شما می باشد و تمام استاندارد ها را دارا می باشد و یا تبلیغاتی که بر علیه شرکت های رقیب انجام می شود مانند کاسترول که ادعا می کند که روغن موتور آنها درمقایسه با روغن موتور موبیل هشت برابر بهتر در برابر سایش، از موتور محافظت می کند، در واقع جنگ های تبلیغاتی می باشند.

به نظر می رسد وجه مشترک همه این تبلیغات دراین می باشد که به ما می گویند موتور ماشین شما به دلیل سایش، رسوب، اکسیدان ها و غیره در معرض خطر می باشد و فقط روغن موتور آن شرکت خاص قابلیت محافظت موتور خودروی شما رادارد. اما واقعیت این است که تقریبا هر روغن موتوری که امروزه فروخته می شود حفاظت کافی از موتور ماشین را به عمل می آورد البته به شرطی که به توصیه های خودرو ساز در مورد سطح کیفی روغن موتور دقت شود.
تحقیقات نشان داده برخی افزودنی ها که مشکلات خاصی از قبیل سایش، کف، خوردگی و غیره را هدف قرارداده اند مفید می باشند و اگر شما یک روغن موتور مناسب شامل این افزودنی ها را که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد انتخاب کنید تقریبا همان کارایی روغن موتورهای سنتزی را دارا می باشد. شما شیمیست نبوده و علاقه ای به آنجام آزمون روغن موتور و یا مقایسه نتایج آزمون های آن ندارید بلکه شما تنها می خواهید روغن موتوری را که برای موتور خودروی شما مناسب می باشد انتخاب کنید ضمن اینکه قیمت آن نیز مناسب باشد.
لازم به گفتن نیست که قبل از انجام هر کاری شما باید ابتدا کتابچه راهنمای مالک وسیله نقلیه خود را نگاه کرده و ببینید که چه نوع روغنی توسط خودروساز توصیه شده است البته تنها از نظر سطح کیفی و ویسکوزیته، زیرا برندهای توصیه شده توسط خودرو ساز متاسفانه جای شبهه دارند.
برخی از خودروسازان آزمون های خاص خود را برای تعیین کیفیت یک روغن موتور دارند اما باید بدانید صرف اینکه یک خودروساز برندی را استفاده و توصیه میکند نشان نمی دهد که آن روغن موتور از بقیه برند ها بهتر می باشد. مانند روغن موتور Mobil1 که برای GM و مدل های مرسدس بنز تایید شده و یا Castrol که از BMW و Volvo تاییدیه گرفته است، گرچه واضح است که خودرو ساز پول نمی گیرد که روغن موتور بد را معرفی کند اما روشن نیست که سازنده روغن موتور چه مقدار برای تاییدیه پرداخت کرده است. اما تا زمانیکه، روغن موتوری که شما استفاده می کنید مشخصه سطح کیفی و ویسکوزیته ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو را دارا باشد برای خودروساز تفاوتی در برند آن وجود ندارد. باید بدانید که اکثر آزمون های استاندارد روغن موتور یکسان می باشند و روغن موتوری که به سطح کیفی مورد نظر رسیده تمام آزمون ها را با موفقیت گذرانده است و تفاوت عملکرد چشمگیری نسبت به روغن موتورهای مشابه برند دیگر ندارد.


اغلب اوقات یک خودرو ساز دو یا چند ویسکوزیته روغن موتور مانند 5w-20 و 5w-30 را بر اساس عوامل مختلف از جمله دما برای موتور خودرو پیشنهاد می کند. دلیل این امر کار کردن خودرو در شرایط محیطی مختلف می باشد، شاید دانستن مطالبی در مورد ویسکوزیته در انتخاب روغن موتور مفید باشد.
  تعریف ابتدایی ویسکوزیته مقاومت یک سیال در برابر جریان می باشد، در جهان روغن موتور، ویسکوزیته با اعداد و حرف w به صورت عمومی XW-XX که Xماقبل W عدد سرعت جریان روغن در صفر درجه فارنهایت (۸/۱۷- درجه سانتی گراد) می باشد وW اول حرف Winter به معنای زمستان می باشد، هرچه این عدد کوچکتر باشد روغن در سرما غلظت کمتری دارد بنابراین ویسکوزیته روغن موتور  W-305 از روغن موتور 10W-30در سرما کمتر است اما از   W-300 بیشتر است. در آب و هوای سردتر جایی که روغن موتوربه دلیل دمای پایین تر موتور خودرو غلیظ می شود ویسکوزیته 0w   و یا W 5 مفید می باشد، اما یک خودرو در آب و هوای بسیار گرم نیاز به روغن موتور با عدد ویسکوزیته بالاتر دارد تا روغن موتور بیش از حد رقیق نشود. عدد بعد از Wنشان دهنده ویسکوزیته اندازه گیری شده در ۲۱۲ درجه فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتیگراد) می باشد،این عدد نشان دهنده مقاومت روغن در برابر رقیق شدن در درجه حرارت های بالا می باشد به عنوان مثال روغن موتور W-3010 خیلی سریعتر از روغن موتور W-40 10در درجه حرارت بالا رقیق می شود.

دفترچه راهنمای مالک خودرو بهترین رنج گرانروی را توصیه می کند و سپس مالک می تواند روی این پارامترها کارکند.
حال که گرانروی مناسب را انتخاب کردیم وقت آن است که سطح کیفی روغن موتور را نیز انتخاب کنیم. استفاده از مواد افزودنی روشی برای بهبود و حفظ عملکرد روغن موتور است اما شما نمی توانید لزوما با مواد افزودنی بیشتر روغن موتور بهتری به دست بیاورید، بلکه در واقع ممکن است بدتر نیز شود به عنوان مثال ترکیبات سولفور خواص ضد سایش و آنتی اکسیدانی دارند، اما آنها می توانند روی سوخت و مصرف آن و همچنین عملکرد مبدل های کاتالیزوری تاثیر بگذارند.
موسسه نفت آمریکا (API) مجموعه استانداردهایی را برای سطح کیفی روغن موتورها تعریف کرده است که به دو دسته تقسیم میشوند دسته ای که با حرف S نشان داده می شوند و برای موتورهای بنزینی استفاده می شوند و دسته دیگر که با حرف C نشان داده می شوند و برای موتورهای دیزلی استفاده می شوند. سطح کیفی آنها نیز با حرفی که بعد از S یا C می آید مشخص می شود که از حرف A شروع شده ودر روغن موتورهای بنزینی به SL و در روغن موتورهای دیزلی به CJ-4 می رسد که اعداد ۲ و ۴ در موتورهای دیزلی به ترتیب به دو زمانه و چهار زمانه بودن موتور اشاره دارد.

این امکان وجود دارد که روغن موتوری، هم برای موتورهای بنزینی و هم برای موتورهای دیزلی مناسب باشد، در واقع معمول است که روغن موتور دیزلی سطح کیفی متناسب با خود از روغن موتورهای بنزینی را نیز پوشش دهد به عنوان مثال سطح کیفی CJ-4 بیشتر مواقع با سطح کیفی SL یا SM لیست می شود و یا CI-4 با SL، CH-4 با SJ و غیره. در جدول زیر خلاصه ای از طبقه بندی روغن موتورهای API را می بینید. دفترچه راهنمای  خودرو سطح کیفی APIمناسب خودرو را نیز معرفی می کند، حال با دانستن گرانروی SAE (جامعه مهندسین خودروی آمریکا که ویسکوزیته را طبقه بندی می کند) و سطح کیفی API مناسب خودرو، می توان با توجه به بودجه خود روغن موتور مناسب را از بین انواع روغن موتورهایی که در قفسه فروشگاه ها موجود می باشد انتخاب نمود.